مد و پوشاک

مد و پوشاک ایران و جهان

مد و پوشاک

مد و پوشاک ایران و جهان

دردهای کوتاهی گردن

 سندرم گردن کوتاه

سندرم گردن کوتاه، یک سینوستوز مادرزادی در مهره های گردنی است. این سندرم، سندرمی بسیار نادر است که در آن، 2 یا چند تا از مهره های گردنی، به طور مادرزادی به هم فیوز شده اند.

 ناهنجاری گردن کوتاه

سندرم گردن کوتاه


سندرم گردن کوتاه، یک سینوستوز مادرزادی در مهره های گردنی است. این سندرم، سندرمی بسیار نادر است که در آن، 2 یا چند تا از مهره های گردنی، به طور مادرزادی به هم فیوز شده اند.




فیوژن مهره های گردنی به صورت مادرزادی


این سندرم از لحاظ کلینیکی، با کوتاه شدن گردن و محدود شدن حرکات آن مشخص می شود.


توضیحات کلینیکی کامل این بیماری، برای اولین بار توسط کیپل و فیل در سال 1912 داده شد و گزارشات شامل مطالعات کافی روی جسد بود.


این ضایعه، ناشی از نقصی است که در قطعه ای شدن عرضی مزودرم ایجاد می شود، علت اصلی هنوز مورد شک می باشد. هیچ دلیلی برای ارثی بودن این بیماری وجود ندارد.


با این حال نمونه های زیادی از این سندرم در یک خانواده ثبت شده است؛ ناهنجاری گردن کوتاه در دختران بیشتر از پسران دیده می شود. تظاهرات بالینی بر اساس شدت دفورمیتی متفاوت است، تشخیص ممکن است در هر سنی داده شود. اگر فقط 2 یا 3 مهره گردنی بهم فیوز شده باشد، ممکن است در معاینات رادیوگرافی به طور اتفاقی مشاهده شود. در بسیاری از بیماران گردن کوتاه بوده و مستقیماً روی تنه فرار می گیرد.




تغییر شکل گردن کوتاه


 




گردن کوتاه و مستقیما روی تنه قرار می گیرد


حرکات گردنی نیز محدود می باشد؛ فلکسیون و اکستانسیون، غالباً بین اطلس و اکسی پوت اتفاق می افتد و حرکات فلکسیون جانبی گردن بهتر انجام می شود. اغلب پرده ای از بافت نرم در دوطرف گردن از زائده ماستوئید تا آکرومیون شانه کشیده می شود که به آن پتریگیوم کولی می گویند.


حرکات اصلاحی


درمان شامل کشش پاسیو برای به دست آوردن ماگزیمم دامنه حرکتی مفصل است. این درمان بایستی سریعا بعد از تولد شروع و در طول دوران رشد ادامه پیدا کند. نیروهای جداکننده، به وسیله بریس میلواکی ایجاد می شود؛ که تا اندازه ای می تواند مفید باشد. خصوصاً اگر کیفواسکولیوز، همراه این سندرم دیده شود.


درمان های جراحی بایستی در جهت اصلاح عملکرد، فانکشن و ظاهر باشد. چین پوست اطراف گردن که دیفورمیتی را تشدید می کند، اغلب به وسیله روش های جراحی پلاستیک نظیر z-plasty، به همراه برداشتن فاشیا و عضله کاهش پیدا می کند؛ که این خود، باعث حرکات آزادانه در گردن می شود.


کوتاهی عضله جناغی- چنبری- سینه ای، به وسیله جدا کردن و برداشتن عضله، با برش های جزئی تصحیح می شود؛ اگر سندرم گردن کوتاه، در رابطه با دفورمیتی اسپرینگل ایجاد شود، بالا بودن اسکاپولا ممکن است از طریق جراحی تصحیح شده و طول گردن افزایش پیدا کند.  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.